de echte pelgrimstocht begint - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Theo en Johan Dijk - WaarBenJij.nu de echte pelgrimstocht begint - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Theo en Johan Dijk - WaarBenJij.nu

de echte pelgrimstocht begint

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Johan

21 Mei 2006 | Spanje, Puente la Reina

Zaterdag 20 mei zijn wij in een ruk doorgefietst van Jaca naar Puente La Reina.
Hier komen de twee hoofdroutes uit Frankrijk, de Navarra-route vanuit St.Jean-Pied de Port en de Aragon-route vanuit Oloron-Ste Marie bij elkaar.
Het is opvallend hoeveel pelgrims wij hier tegenkomen. Wij zitten nu in een Albergue de Peregrinos, het is een drukte van jewelste, zeker meer als honderd pelgrims slapen er. In zo´n refugio gaat stipt om tien uur het licht uit en het is de bedoeling dat je dan op bed ligt. Wij moeten nog daaraan wennen; toen wij rond tien uur, na het eten gezamenlijk met twee duitsers in pelgrimsrestaurantje, in de refugio nog wat dronken moesten wij om half elf, in het pikke donker op onze slaapzaal, tussen de matrassen door, onze bedden proberen te vinden. ´s-Morgens rond zes uur staan de eerste pelgrims al op, rond acht uur is bijna iedereen weer op de route. Wij kwamen in de refugio rond 16.00 uur aan, gelukkig want om 17.00 uur was de refugio volledig vol, her en der werden nog matrassen neergelegd voor doodvermoeide pelgrims. De meeste pelgrims, zeker 95% zijn wandelaars.
Vandaag hebben wij weer een rustdag ingelast, wij willen het oude pelgrimsstadje Puente La Reina vanmiddag gaan bezichtigen.
De route gisteren vanuit Jaca verliep prima, het weer was prima, wij hadden de wind mee en voor het gevoel gingen wij meer bergafwaarts dan bergop.
Morgen, maandag, gaan wij richting Logrono.
Volgens het routeboekje moeten wij nog 750 km afleggen. Dit is het laatste en zoals het er na uitziet het mooiste gedeelte. Hier begint pas echt de pelgrimstocht naar Santigo de Compostela.

Even een berichtje voor Harm, die ons op de landkaart zeer nauwkeurig volgt, Harm wij
hebben nu tot hier in Puente La Reina precies 2000 km afgelegd, wij zitten nog steeds op het gemiddelde van 100 km per dag.

Gelukkig had ik op deze rustdag wat meer tijd om te internetten. Bij de vorige berichten heb ik een aantal foto's geplaatst. Geniet ervan, wij doen het ook.

gegroet.

  • 21 Mei 2006 - 11:52

    Franka:

    Nog nooit nagedacht over een tocht naar Santiago, en nu opeens lijkt het wel alsof iedereen wel iemand kent die er ooit is geweest of nog naar toe gaat.
    Overal hoor ik verhalen van hoe prachtig het is om dat mee te maken.
    Door jullie verslagen en foto´s lijkt het, een hééél klein beetje, alsof je er bij kan zijn.
    Ik zou het best eens willen zien (ben nog nooit in Frankrijk of Spanje geweest) maar dan wel liever met het vliegtuig.
    Geniet van alle mensen om je heen en van de laatste week van jullie tocht.
    Groetjes ook van Wim.

  • 21 Mei 2006 - 12:39

    Janneke:

    iHola peregrinos!
    Net keek ik op de site, en zag een heleboel nieuwe foto's! Leuke verassing!
    Wanneer jullie weer thuis zijn nodig ik jullie graag een keer uit in Amsterdam om jullie nieuw verworven 'huishoud-skills' te komen demonstreren.
    Hoe gaat het met de mp3 speler pap? Werkt ie goed en zijn de nummers die erop staan naar wens?
    Geniet vandaag nog van jullie rustdag, en morgen weer uitgerust weer op de fiets.
    (noot van Maarten: geen gekke dingen doen!)
    Liefs,

  • 21 Mei 2006 - 14:41

    John En Ilse:

    Hola Mannen.
    Zoals we horen en lezen verloopt de tocht gelukkig voorspoedig! Jullie zijn al in Spanje (echt ongelooflijk hoeveel jullie dan al gefietst hebben) Hier gaat alles (met wat minder weer dan daar) ook gewoon door. Voor jullie nog een aantal dagen hard werken en dan arriveren jullie op de plaats van bestemming! Heel veel succes met het afronden van de tocht en geniet!!! groetjes ons!

  • 21 Mei 2006 - 21:22

    Huub En Rian:

    Jullie gaan beginnen aan de laatste loodjes.
    Omdat jij je verhalen zo levendig en sfeervol schrijft is het voor ons (in het koude en natte Nederland) heel leuk om jullie te volgen naar jullie doel.
    Het is heel leuk om al jullie ontmoetingen en ervaringen te lezen die jullie op je weg tegen komen. Geniet nog van de laatste (hopenlijk niet de moeilijkste ) loodjes.

  • 22 Mei 2006 - 08:35

    Fam Vd Ven:

    hallo theo en johan
    wat fijn dat het allemaal zo goed gaat die laatste kilometers gaat natuurlijk ook wel lukken
    nog heel veel succes en geniet ook van die laatste kilometers van de pelgrimtocht
    groetjes de vennekes

  • 22 Mei 2006 - 11:01

    Arnold:

    Beste Doortrappers,
    Hardstikke goed dat je het vooraf geplande gemiddelde haalt; dan moet het resterende gedeelte van de tocht zeker lukken. Zelf begin ik (met o.a. de jouw wel bekende meester Henk) woensdag aan de ronde van Nederland. Slechts 5 dagen en 1.000 km. dus een peuleschil in vergelijking met jullie. Het weer zal helaas een stukken slechter dan bij jullie zijn. Nog héél véél succes.

  • 22 Mei 2006 - 19:38

    Jeanine:

    Heren, ik ben nog steeds super trots op jullie! En een beetje jaloers dat jullie nu "lekker" in Spanje zitten!Gaaf man!Hier alles oke, nog steeds hard werken bij de Appie en veel op en neer reizen naar het Land van Maas & Waal haha!
    Succes,
    Jeanine

  • 22 Mei 2006 - 20:16

    Han Van Den Berg:

    Hallo Theo en Johan!

    Ik merk uit jullie reisverslagen die ik nauwgezet volg op de comp. dat het goed gaat met jullie.
    Het karakter kennende van jullie en de motivatie die er achter zit, weet ik zeker dat jullie deze zware pelgrimstocht goed volbrengen.
    Heel wat klimwerk hebben jullie er al op zitten, maar dat houdt ook in dat je flink wat spierkracht opgebouwd hebt. Nu jullie begonnen zijn aan de echte Camino begint ook het aftellen naar Santiago de Compostella.
    Mijn ervaring op onze fietstocht naar Santiago was dat de tocht door de Pyreneeën met zijn typisch spaanse stadjes en dorpen heel byzonder was.
    Nu jullie Burgos naderen is het zeer de moeite waard deze stad te bezichtigen. Ik merk aan de reisverslagen van jullie dat de pelgrimstocht naar Santiago nog volop in de belangstelling staat.Beste Theo en Johan geniet van al het mooie wat jullie nog te wachten staat, dan weet ik zeker dat jullie een ervaring opgedaan hebben, die je het gehele verdere leven niet meer zult vergaten. Als ik jullie foto's zie en teksten lees beleef ik deze tocht weer opnieuw. Verder alles goeds en veel fietsplezier voor de komende dagen. Wij blijven jullie volgen. Groetjes Han


  • 23 Mei 2006 - 06:27

    Elise:

    Wouw. Wat een prestatie. Ik geloof zeker dat dit geweldige momenten zijn. Een collega van mij heeft met zijn vader deze tocht gemaakt. Daarvan heb ik dia's gezien. Prachtig. En zo zal het vast bij jullie ook zijn. En Theo, mis je Jannie niet in die, nu zeker 4 weken? En de kids?
    Wat een onderneming. Super! Ik wens jullie nog een paar prachtige dagen voordat jullie weer bij jullie familie aan de tafel zitten, met natuurlijk bijzondere verhalen.
    Doei Elise

  • 23 Mei 2006 - 07:17

    Piet:

    hoi Theo en Johan
    Door alle drukte (een woning gekocht in Wijchen) lag ik 3 weken achter met lezen. Een beeldend verslag. Volgens mij kun je bij terugkomst zo aan slag bij de gemeente Oss als reizend verslagever voor Koolwijk en omstreken.
    Als ik dit zo lees heb ik wel spijt dat ik niet mee gegaan ben. Maar een ding staat juliie tweeen moeten dit jaar de familiedag organiseren. Pelgrims tocht Kool v.v. Maasbommel. Fiets ze en veel devotie (Spaanse pullen)

  • 23 Mei 2006 - 07:29

    Lilian En Henk:

    Superrrrr !! Het lijkt zo gewoon gemiddeld 100 Km, om het te lezen ja. Hele mooie verslagen en wij vinden het top, dat alles zo voorspoedig verloopt. Geniet ervan en nog veel succes met het laatste deel van jullie tocht. groetjes vanuit Schinveld

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo en Johan

Wij gaan met de fiets een reis maken naar Santiago De Compostella in Spanje. Deze tocht is voor ons geen prestatietocht, maar wij maken er een echte pelgrimstocht van. Een tocht om te beleven, mensen te ontmoeten en cultuur historische steden te bezoeken.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 167424

Voorgaande reizen:

30 April 2006 - 05 Juni 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: