BON CAMINO - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Theo en Johan Dijk - WaarBenJij.nu BON CAMINO - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Theo en Johan Dijk - WaarBenJij.nu

BON CAMINO

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Johan

23 Mei 2006 | Spanje, Belorado

Na onze rustdag op zondag, trouwens het was niet helemaal een rustdag, wij zijn ook naar de kerk geweest. Het was een zeer imponerende HMis, die voor gegaan werd door een priester, die met zijn snelle felle spaanse uitspraken, het volk bij de les hield. Zoals ik al schreef, was het een drukte van jewelste in de refugio. Je ontmoet allerlei pelgrims met allerlei nationaliteiten.
Ik sprak nog met een journalist uit Brazilië, die anderhalf jaar in Zwiterland gewerkt heeft om een congres te regelen voor de Verenigde naties van kerken in Europa. Hij moest zorgen dat al soorten kerken uit Europa deelnamen in Brazilië aan dat congres. Ook spraken we nog met twee jonge studentes uit Amerika, Catherine en Beth, die wandelend op weg waren vanuit Pamplona naar Santigo. In gedachte zag ik ons Janneke met haar backpack door Amerika trekken.
Maandagmorgen zijn wij in goed fietsweer vertrokken richting Logrone. Onderweg hadden wij veel last van de wind. Als je van een berg afreed was het nog alsof je stilstond. Wij hadden in de planning staan om in Navaretta een slaapplaats te zoeken. Helaas ook in deze plaats waren de herbergen vol. In drie refugio's was het al vol. Verder gereden naar Vendoza, ook hier een bordje op de deur: completa. Hieraan kun je merken hoeveel pelgrims onderweg zijn. In het volgende plaatsje, 15 km verderop, hadden wij meer geluk. In de Albergue Nájera konden wij slapen. In zo'n refugio mag je zelf weten wat je geeft voor de slaapplaats, ook is er tot nu toe steeds een pelgrimsrestaurant in de buurt waar je voor 8-9 euro kunt eten. Wij hebben gegeten samen met twee fransen, wij hadden ons lesje geleerd en gezorgd dat wij rond half tien in de refugio terug waren. Om tien uur sluit de refugio en gaan de lichten uit. Het was een bijzondere refugio, wij sliepen met zeker 100 man op een grote zaal, het ronkte en snurkte van jewelste. Gelukkig had Jannie oordopjes in de toilettas gedaan.
Je kunt merken, nu de pelgrimstocht in Spanje begonnen is, het geloof steeds een belangrijkere plaats innneemt. Gisteren om kwart voor tien kwam een pastoor uit het dorp, de pelgrims in deze refugio de zegen geven. Ook werd een gebed in diverse talen uitgedeeld. De pastoor en de aanwezige italianen zongen het gebed, wij konden het volgen via ons papier. Een zin raakte mij: Where there is darkness, let me bring light.
Vanmorgenvroeg zijn wij vertrokken vanuit Nájera richting Burgos. Vandaag was het een heel rustige reisdag, mooi weer, weinig kilometers. Omdat wij redelijk vroeg op zoek gingen naar een refugio hadden wij met het vinden daarvan vandaag geen probleem. In een klein stadje zijn wij nu aangeland: Belorado. De refugio is gelegen naast de kerk Santa Maria, waar wij voor vanavond door de vrijwilligers voor de HMis en zegening zijn uitgenodigd. Gelukkig is de refugio met maar 24 plaatsen niet zo massaal als gisteren.
In de route hierna toe hebben wij de kathedraal bezocht van Santo Domingo de la Calzada. Binnen in de imposante kathedraal wordt een levende kip en haan in een hok gehouden, die een historische legende in ere houden.
Wanneer je onderweg pelgrims tegenkomt, passeert of in een koffiebar ontmoet is er één zin, die alle pelegrino´s uit de hele wereld, kennen: BON CAMINO.

Ik snap dat op elk willekeurig tijdstip dit artikel gelezen wordt; dus voor iedereen:
Buenos Dias - Buenos Tardes - Buenos Noches.

• 23 Mei 2006 - 17:00

Geert En Maria:

BUENOS NOCHES AMIGO'S
    Vanuit de kolluk bekijken wij met veel bewondering en nieuwsgierigheid hoe het jullie vergaat, wij genieten iedere keer opnieuw van de mooie verslagen, en foto's.
    Zoals we lezen gaat het goed met steeds meer collega-pelgrims om jullie heen met hetzelfde einddoel dat steeds dichterbij komt.
    Mart Smeets zou zeggen:
    "SHAPPOO"
    Geert en Maria

• 23 Mei 2006 - 17:34

Nienke & Fleur:

Ha johan en Theo,
    doe maar lekker rustig aan wij zorgen wel voor Mia.
    wij vinden het wel heel knap dat jullie zo ver fietsen.
    groetjes uit bergharen en tot ziens groeten van nienke en fleur

• 23 Mei 2006 - 19:54

Frans En Ans:

Vergeet niet de prachtige kathedraal van Burgoss te bezichtigen. Een imposant gebouw met veel wisselend architectuur en inrichting. Heel bijzonder.
    Bon Camino

• 23 Mei 2006 - 19:57

Piet En Gerry Schreven.:

Beste Johan en Theo.

Nu jullie in Spanje zijn
    en in de buurt komen vanVillafranca del Bierzo kan ik jullie nog een prachtige refugio en hotel restaurant aanbevelen.Van oorsprong is dit een klooster, met een open binnenplaats, waar men goed,en heel gezellig kunt eten.
    Voor de rest volgen wij jullie met veel belangstelling ,.De tocht
    wordt steeds mooier,en je ontmoed steeds meer mensen afkomstig uit alle hoeken van de wereld.
    Wij wensen jullie verder nog een voorspoedige reis
    Piet en Gerry.

• 24 Mei 2006 - 12:22

Tonny:

Theo en Johan,
    hoi,
    Nog ruim 500 km te gaan door mooi, bergachtig Noord-Spanje. Vele pelgrims (te voet !) zorgen voor "verlichting" van jullie zware inspanningen. Neem de tijd om de dorpjes te bekijken en heb ook 'n beetje aandacht voor de mooie natuur. Geniet ervan en succes voor deze laatste fietsdagen.
    Tonny

• 24 Mei 2006 - 12:23

Henk En Jet:

Theo en Johan ,
    Alle lof voor jullie prestatie tot nu toe. De verhalen en foto's zijn schitterend ! Veel succes gewenst voor de rest van jullie reis .

• 24 Mei 2006 - 13:09

John En Ilse:

Hola Amigo´s. Wat leuk dat jullie een spaanse mis hebben bijgewoond lijkt me een heel bijzondere ervaring! Zoals ik lees hebben jullie al veel verschillende personen ontmoet en verschillende bijzondere gebouwen bezichtigd op jullie tocht, leuk! Nog heel erg veel plezier en groetjes vanuit een grauw en regenachtig Bergharen. John en Ilse

• 25 Mei 2006 - 06:23

Ton En Pia:

Van uit het druilige Schaijk.
    Wij nemen een petje af voor jou en je maat. Wij doen het zo maar niet na. Van Schaijk naar Oss vindt ik al een opgave. Wij wensen jullie twee nog een voorspoedige reis.
    Wij gaan vandaag 24 mei met het dopje naar de boeren camping. Het blijft een super leuk caravanetje.

Tot schrijvens.

• 25 Mei 2006 - 09:10

Yutine:

Theo en Johan.
    De laatste etappe van jullie waanzinnige onderneming (ook een beetje van alle lezers) is aan gebroken. Vol bewondering en nieuwsgierigheid volg ik jullie vanuit Oss. Ik wens jullie wederom veel succes en geniet van de prachtige omgeving en alles wat de reis met zich meebrengt.

Theo: Het moment dat je arriveerd bij CRUZ DEL FERRO is bijna daar. Ik kan alleen maar zeggen: Zoek de mooiste plek voor de steen die je van Jannie hebt gekregen. Gooi of leg de last zo ver als je kracht reiken kan, als je gevoel het toelaat en ontvang het geluk en de warmte die de toekomst je brengt. Het geluk en gezondheid die jij en jouw dierbaren zo verdienen.

• 25 Mei 2006 - 10:17

John En Lisa Buys:

Heel veel succes met de laatste loodjes heel indrukwekkend om alles van jullie ervaringen te lezen.
    John is net terug van een klein fietstochtje in de regen. Tot gauw Buenos Dias

• 25 Mei 2006 - 19:19

Niek Mertens:

dag theo,

leuk om je reisverslag te lezen! zo te lezen vlot de reis zeer voorspoedig. veel collega's volgen de rit via internet. wij genieten mee! sterkte!!!

• 25 Mei 2006 - 20:14

Rob Wittenberg!!!:

hallo theo en johan
    ik heb erg veel bewondering voor jullie dat jullie zo ontzettend ver fietsen echt knap.
    ik stop wee rmet typen want moet zo dadelijk weer aan het werk.
    gr vanuit stettler,alberta, CANADA

• 25 Mei 2006 - 22:47

Annie En Donnie:

ha die mannen,lange tijd niks loate heure van ons mar now dan wel. kei leuk die verslage un mens kan wa meemake,het weer is soms net as hier nat en weinderig ut moie hebbe jullie un stukske meegenomme nou weier succes mi ut fietse en theo han ze in de refugio ok ut licht uitgemakt(zeker wer te hard gezonge ,theo) en wij hope da no ut leze van di herpse platte, da gullie toch wel un bietje heimwee nar ons kregt. groeten en kets er nog efkes tigge on.

• 26 Mei 2006 - 12:24

Piet En Thea Van Rossum:

Beste Johan en Theo,

We hebben zo een beetje jullie tocht gevolgd. Volgens ons kunnen jullie ons na de tocht het een ander wel vertellen.Het lijkt ons een hele ervaring. Misschien dat wij deze tocht nog weleens met de motor gaan doen.
    Wij vinden het knap dat jullie deze reis al zover hebben bereikt. Van onze kant het allerbeste en tot ziens. O ja, neem af en toe nog een sereveza of vino.
    Beunos dias,

Piet en Thea

• 26 Mei 2006 - 19:39

Hans Janssen, Wamel:

Theo en Johan,
    Het lijkt nog maar zo kort geleden, maar jullie hebben, als alles goed is, inmiddels al bijna het einddoel bereikt.
    Vast een bijzondere ervaring. Nog veel succes toegewenst voor de laatste kilometers en voor straks een goede reis terug naar het mooie Land van Maas en Waal.
    Groeten uit Wamel.

• 26 Mei 2006 - 21:44

Moeder En Ome Han:

Jullie krijgen thans bericht van Kees.
    Waarom dan wel? Omdat ik eergisteravond bij jullie moeder en ome Han geweest ben. Zij hebben mij gevraagd om een reactie naar jullie te schrijven. Daar ik jullie ken, doe ik dit met liefde en plezier.
    Jullie krijgen de hartelijke groeten van moeder en ome Han en wensen jullie nog veel succes en voorspoed de komende dagen fietsend naar jullie eindpunt.Zij ontvangen regelmatig jullie berichten van Internet, via Franka. Dit vinden zij heel leuk.
    "Wij bewonderen jullie prestaties"
    Groetend en veel kusjes van Moeder.

Moeder en Ome Han.