Happy End - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Theo en Johan Dijk - WaarBenJij.nu Happy End - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Theo en Johan Dijk - WaarBenJij.nu

Happy End

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Johan

01 Juni 2006 | Spanje, Santiago de Compostella

De hele maand mei en 2800 kilometer verder zijn wij gisteren aangekomen op onze eindbestemming Santiago de Compostela.

Maandag 29 mei zijn wij om 07.30 uur vertrokken uit Villafranca del Bierzo. Ook deze maandag was niet so good als de Mama's en de Papa's zongen. Het werd een zware dag. Wij waren nog maar net weg of wij moesten al flink klimmen naar de top van Cebreiro (1300m). Vertrokken wij in prachtig zonnig weer, hoe hoger wij kwamen hoe meer wij in de wolken kwamen, op een gegeven ogenblik had je een zicht van slechts twintig meter. Het was best opletten, klimmen, autoweg,(fietspaden kennen ze hier niet)en dan nog zo weinig zicht. Na een uurtje waren wij door de wolk heen en klaarde het op. Wij besloten een kortere route te nemen naar Sarria dat in het dal lag. Dit pakte grandioos verkeerd uit, in plaats van rechts af te slaan sloegen wij links af, wij verdwaalden hulpeloos. Wij kwamen via stille landweggetjes (met wel een hele mooie natuur)terecht in in een dal. Geen bebording, geen huizen, geen idee welke richting. Gelukkig zagen wij een mevrouw, die de koeien aan het hoeden was. Met handen en voeten wees zij ons de richting naar Sarria. Vanuit het dal moesten wij helemaal weer naar boven klimmen en na twintig kilometer kwamen wij precies op de plek aan, waar wij twee uur geleden nog een foto hadden gemaakt, de top van Cebreiro. Wij hebben toen maar weer het routeboekje gevolgd, via de Alto de Poio (1330m)naar Sarria. Na een korte stop zijn wij deze dag nog gereden totaan Portomarin. Een schitterende stad, gelegen aan een hele brede rivier. Vanuit de privat-albergue in Portomarin hadden wij een mooi uitzicht op de omgeving. De volgende dag besloten wij niet naar Santiago te fietsen maar op zo'n 20 km daarvan te overnachten. Die dag waren er nog enkele flinke klimmen en 's-middags om twee uur kwamen wij aan in Pedrouzo, een rommelig stadje. Het toeval wilde dat de albergue gelegen was in een gebouw, dat op de beneden-verdieping paardenstallen had en boven sliepen wij. Kon ik vast weer aan de geur en omgeving wennen.
Woensdagmorgen zijn wij rond acht uur voor de laatste 20 kilometer naar Santiago vertrokken, nog steeds in prachtig, zonnig weer, wel staat er steeds een flinke bries.
Wij kwamen om tien uur in Santiago aan, eerst door de drukke buitenwijken voordat wij in de oude binnenstad aankwamen. Gisteren hebben wij alle formaliteiten afgewerkt; zoals de terugreis geboekt, de fietsen weggebracht naar een vervoersbedrijf, het toeristenbureau bezocht voor de nodige informatie. Ook hebben wij bij de kathedraal 'Het Compostelaat' opgehaald, het bewijs dat je de pelgrimstocht in zijn geheel hebt afgelegd, via de stempelkaart kijken zij dat nauwkeurig na. Nu slapen wij twee nachten in de albergue del Seminario Menor. Het is de bedoeling dat wij dadelijk om 12 uur na de speciale pelgrimsmis gaan in de kathedraal. Wij gaan ook nog de binnenstad bekijken en morgen om 09.45 uur vertrekken wij met de bus naar huis. Ongeveer 17 uur later hopen wij in Breda aan te komen.
Over de terugreis zal ik waarschijnlijk korter berichten dan over onze pelgrimstocht, die voor ons een onvergetelijk reis is geweest.

• 01 Juni 2006 - 08:44

Willemien:

VAN HARTE PROFICIAT HEREN, MET DIT BEHAALDE RESULTAAT!!!!
    Ik vind het kei knap wat jullie gepresteerd hebben.
    Theo, de opdracht die je jezelf gesteld hebt is volbracht, op het laatste stuk toch weer niet al te gemakkelijk, maar zo zal "het leven" toch verlopen. Het is dan ook zeker geen toeval dat jullie bij die paardenstallen gingen slapen, daar waar alles begon en alles eindigde.
    Misschien is de lering hier wel uit dat je in staat bent boven jezelf uit te stijgen, te presteren en door te gaan ondanks vele moeilijkheden.
    Nogmaals proficiat, een prettige thuisreis en een dikke vette kus.

• 01 Juni 2006 - 09:08

Erna:

Van harte proficiat met jullie geweldige prestatie! Ik ben erg blij te lezen dat de innerlijke reis net zo goed verlopen is als de uiterlijke! Wat een kracht! Ik hoop dat jullie hier nog jaren vergenoegd op terug kunnen zien. Een prachtige omgeving, een geweldige saamhorigheid, daar teken je toch voor?
    De beste wensen van Gerrit en Erna.

• 01 Juni 2006 - 09:12

Janneke:

Santiago, de eindbestemming van een tocht waar (op zijn minst) het afgelopen jaar naar toe geleefd is. Na het gáán en Cruz de Ferro is dit het derde, en laatste (!?) bereikte doel van deze prachtige tocht.
    Hier kunnen we niet wacht en op de verhalen en de foto's, op de site staat vast nog maar het topje van de ijsberg.
    Kom maar snel naar huis!
    Veel liefs,

• 01 Juni 2006 - 09:31

Wim En Franka:

Het heeft veel moed en kracht gekost, maar... jullie hebben je doel bereikt.
    "VAN HARTE GEFELICITEERD" met deze geweldige prestatie.
    We hopen dat het een reis geworden is vol met onuitwisbare herinneringen, en heel veel momenten waar jullie nog vaak aan terug zullen denken.
    Wij wensen jullie nog een mooie dag in Santiago, en een goede reis naar huis.

• 01 Juni 2006 - 10:34

Ria Smits:

Ik heb jullie een aantal dagen niet kunnen volgen omdat ik zelf op vakantie ben geweest.Voor mij al een hele ervaring (eerste keer vliegen) maar het kan natuurlijk niet op tegen jullie ervaring en belevenissen.
    Ik lees nu dat jullie de eindbestemming gehaald hebben fantastisch gewoon.
    Ik zal nu mijn fooienpotje tellen en overmaken naar jullie goede doelen.
    Nogmaals PROFICIAT en een prettige thuisreis gewenst.
    Groetjes Ria en Fred

• 01 Juni 2006 - 10:42

Jack En Ingeborg:

Ik wil jullie beiden eerst van harte feliciteren met deze geweldige prestatie. Jullie zullen er beiden qua ervaringen rijker uitkomen..geniet maar van de rust en ik ben blij dat jullie weer naar huis komen, ben zeer benieuwd naar de verhalen
    Vele lieve groetjes
    Jack en Ingeborg

• 01 Juni 2006 - 11:06

Lilian En Henk:

Van Harte Gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie, door dik en dun 2800km, samen twee broers. Dat is onvergetelijk !!! Respect heren, wij kijken uit naar jullie verhalen. Groeten uit Schinveld

• 01 Juni 2006 - 11:59

Henk En Wilma:

Nou jongens,
    Heel hartelijk gefeliciteerd met dit geweldige resultaat. Een hele knappe prestatie van jullie beiden. Een ervaring die niemand jullie nog af kan nemen. Theo je had jezelf een doel gesteld en die op een grandioze manier behaald. Petje af!! Geniet nog van deze laatste dag in het zonnige Spanje en een goede thuisreis.

• 01 Juni 2006 - 13:24

Geert -Maria:

GEFELICITEERD, KANJERS.
    Het doel bereikt, Santiago de Compostella, hardstikke goed van jullie, zo'n lange fietstocht samen maken door prachtige natuur en allerlei mensen ontmoeten die ook datzelfde doel hebben is toch helemaal geweldig, en dan ook nog voor goede doelen fietsen, erg knap, wij hebben respect voor jullie.
    Voor de toekomst, veel geluk en zonnestralen.
    Geniet nog even van de rust, goede terugreis en Theo tot ziens op
    "de kolluk"
    Fam Wittenberg.

Theo

• 01 Juni 2006 - 14:07

Tonny:

Theo en Johan,
    Hartelijk gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie. Na de zware inspanningen zijn alle gestelde doelen bereikt. Jullie beiden kunnen hierop zeer trots zijn.
    Een goede terugreis en tot ziens,
    Tonny

• 01 Juni 2006 - 15:38

Willie Van Doornik:

Beste Johan en Theo,
    Van harte proficiat met het slagen van deze tocht.
    Het was (en is)een waar genoegen om jullie te volgen via deze site. Goede terugreis en tot ziens in Bergharen.
    Groet Willie

• 01 Juni 2006 - 16:35

Piet En Gerry Schreven.:

Mannen van harte gefeliciteerd met jullie bereikte doel.
    We vonden het geweldig om deze reis van jullie te mogen volgen.
    Wij hopen dat jullie er ook je verdere leven met veel plezier aan terug kunnen denken.
    Wij wensen jullie nog een fijn verblijf in Santiago.
    Voor de terugreis wensen wij jullie een goede reis.
    Denk wel aan het afbouwen van de actieve spieren, anders spelen de benen op.

Ook jullie vrouwen feliciteren wij met deze prestatie, zonder achterban was het zeker moeilijker geweest.

Een hele fijne thuiskomst toegewenst.
    Hartelijke groeten van Piet en Gerry en tot ziens.

• 01 Juni 2006 - 17:37

Han En Marijke Van Den Berg:

PROFICIAT!!! met deze geweldige prestatie
    Leuk on jullie verslagen te lezen,bedankt.
    Een hele goede terugreis
    Groetjes Han en Marijke

• 01 Juni 2006 - 20:09

Frans En Ans:

Geweldig gefeliciteerd met jullie pracht prestatie. als je Jacobus hebt omarmd zoals het hoort ga je vast en zeker nog eens terug. Dat is de legende. Deze reis zit in je rugzak voor de rest van jullie leven. Vaak en veel zul je er nog over praten en terugdenken. De reis heeft voor jullie een bijzondere betekenis gehad. Het doel is behaald. Het thuisfront is natuurlijk bere trots. Maar ook ik zit nu achter de computer met tranen in mijn ogen. Door jullie verhalen heb ik weer een stukje Santiago herbeleefd. Het blijft me ontroeren. Ik blijf ook heimwee houden naar de tocht der ontmoetingen. Wie weet...in de toekomst... We wensen jullie een voorspoedige thuisreis. Deze zal niet zwaar vallen want in de bus worden heel wat verhalen met elkaar gedeeld.En thuis wordt je natuurlijk met open armen ontvangen. Het ga je goed. Groetjes uit Schijndel van Frans en Ans van Alebeek

• 01 Juni 2006 - 20:11

Toon En Wil:

Van Harte Gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie dat de zonnestralen nu maar mogen schijnen jullie hebben het verdiend. Wij hopen op goede terug reis en zien jullie graag weer terug in Nederland Groeten van ons Toon en Wil

• 01 Juni 2006 - 20:55

Marcel:

Theo en Johan,
    Proficiat met deze geweldige prestatie!
    Het was heel leuk om jullie belevenissen te volgen via deze site. Je krijgt hierbij de gedachte om zelf ook zo'n tocht te gaan maken.
    Wie weet wat de toekomst brengt!
    Een hele goeie terugreis
    Groetjes Marcel en Ria Ceelen

• 01 Juni 2006 - 21:57

Antoon En Ria:

Proficiat Mannen, gefeliciteerd.
    Wij hebben met grote belangstelling jullie reis en reisverslag gevolgd.
    Jullie hebben een prestatie van wereldformaat geleverd.!!
    Daar mogen jullie echt wel trots op zijn en niet zo'n klein beetje ook.
    Vanaf nu kunnen jullie gaan nagenieten. Doe dat maar, dat hebben jullie verdiend.
    Theo, wij willen er wel iets van meemaken, maar dat begrijp jij natuurlijk wel.
    De groeten vanuit de Musketier in Oss

• 01 Juni 2006 - 22:01

Peter En Carlottte Van Venrooij:

Theo en Johan,

hartelijk gefeliciteerd met deze top prestatie. Goede thuisreis.

• 02 Juni 2006 - 09:42

Willebrord Van De Wiel:

Nou jongens: proficiat met deze prestatie.We hebben jullie reisverslag constant gevolgd en we hebben er op onze manier van genoten. Uit het verslag spreekt een geweldige bevlogenheid en overtuiging uit. Gezien jullie motivatie kon het niet anders dan dat die reis zou lukkken.
    We wensen jullie een goede en veilige terugreis.

• 02 Juni 2006 - 12:46

Johan Dollevoet:

Proficiat met het behalen van de eindbestemming. Petje af voor deze prestatie om een maand lang op de fiets te zitten. Op deze mooie reis kunnen jullie nog jaren terugkijken. Ik hoop dat jullie de tandem bij elkaar gefietst voor Visio Het Loo Erf. Ik tzt de verhalen nog wel. Nogmaals proficiat en een goede thuisreis.

• 02 Juni 2006 - 19:55

Fam Vd Ven:

gefeliciteerd met deze geweldige prestatie jullie mogen trots op jezelf zijn geniet ook van de terug reis en we spreken je nog wel op herpense bodem
    groetjes de vennekes

• 02 Juni 2006 - 22:40

Gert Uit Herpe Zo!:

PROFICIAT!
    Het is een knappe prestatie! Mijn jongste zoon zou zeggen'cool,vet'.
    Het moet voor jullie een geweldig mooie belevenis geweest zijn. Dat proef je ook wel uit jullie verslagen.

• 03 Juni 2006 - 17:00

Rian En Huub:

ONVERGETELIJK is het enige goede woord als je na ruim drie weken de balans opmaakt. ONVERGETELIJK voor jullie van alle indrukken die je opgedaan hebt, de geweldige prestatie die jullie geleverd hebben om in deze korte tijd zoveel te fietsen.
    ONVERGETELIJK voor alle achterblijvers die door deze site zo sfeervol op de hoogte gehouden werden van jullie vorderingen en jullie avonturen en zo massaal meeleefden met jullie tocht.
    En last but not least ONVERGETELIJK voor de 2 instellingen waarvoor jullie deze tocht hebben gefietst en waarvoor jullie naar ik aanneem veel geld opgehaald hebben zodat ook zij hun doelen kunnen verwezelijken.
    PROFICIAT !!

• 03 Juni 2006 - 17:59

Fam Kooijman:

Hallo Theo en Jan, gefeliciteerd met jullie geslaagde tocht, leuk dat we het konden volgen via jullie website en wie weet Tot ziens
    Groeten Adrie en Monique

• 03 Juni 2006 - 22:14

Annie En Donnie:

theo en johan proficiat en welkom thuis,blij dat ge der wer bent , well done heren. toppie

• 04 Juni 2006 - 10:48

Fam. De Mol Wijbosch:

Theo en Johan

Proficiat
    Het doel is bereikt. We zijn zeer benieuwd naar jullie reisverhalen en misschien krijgen jullie ons ????

• 04 Juni 2006 - 10:50

Henk Bul:

Ola Theo en Johan.

Op de laatste dag van jullie en mijn camnino, kwamen wij elkaar in de bus terug tegen.Het was mooi voor mij om te ervaren, dat ook jullie met je hart de camino gedaan hebben.Ik ga op mijn gemak jullie verslagen eens lezen.
    Alle goeds verder en Buen Camino voor altijd.
    Henk Bul
    Breda

• 30 Juni 2006 - 14:28

Henk Schoon, Oud-katholiek Pastoor Te Enkhuizen:

Beste Theo en Johan,

Gefeliciteerd met de voltooiing van de pelgrimsweg naar Santiago.

Jaap en ik zijn jullie meerdere keren onderweg tegengekomen. Dat waren bijzondere ontmoetingen.

Ik vergeet die nooit.

We zijn gestopt in de Dordogne op 11 mei, na het eerste deel van de reis. Het tweede deel tot aan Santiago wil ik graag ook doen, maar wanneer en met wie moet nog duidelijk worden.

Jullie beiden veel geluk toegewenst. Nogmaals gefeliciteerd en dat de weg nog lang in jullie gedachten zal blijven.