Col de Somport - Reisverslag uit Jaca, Spanje van Theo en Johan Dijk - WaarBenJij.nu Col de Somport - Reisverslag uit Jaca, Spanje van Theo en Johan Dijk - WaarBenJij.nu

Col de Somport

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Johan

19 Mei 2006 | Spanje, Jaca

Donderdagmorgen zijn wij na een gezellig samenzijn met twee Limburgse fietsers, rond 08.30 uur uit Maubourguet vertrokken. Het doel voor deze dag was Oloron-Sainte Marie.
Toen wij ruim een uur onderweg waren begon het te miezeren, het werd steeds erger en de hele dag hebben wij in de regen moeten fietsen. Daar in de Pyreneën met al dat klimmen en dalen is fietsen in de regen geen pretje. Rond 16.30 uur kwamen wij in Oloron-Sainte Marie aan. Van het toeristenbureau kregen wij enkele adressen door om te overnachten. Een daarvan was, Maison Guerra Laroque, speciaal ingericht voor pelgrims. Gelukkig konden wij een aparte kamer krijgen, want wij hadden heel wat was te doen na zo'n dag. 's-avonds konden ook in dit maison het diner gebruiken, samen met een duitser, engelsman en een fransman zaten wij bij de openhaard te eten. Deze drie pelgrims waren alle drie wandelaars naar Santiago.
Vanmorgen zijn wij in prima fietsweer, rond 08.30 uur weer vertrokken, eerst moesten wij nog 60 km in Frankrijk naar de top van de Somport fietsen.
De route die wij in Frankrijk hebben afgelegd staat bekend als route langs oude wegen; deze route kent de oversteek in de Pyreneeën, de Somport-pas.Dit is de oudste route en Somport betekent 'hoogste doorgang'
Wij hebben maar liefst tot een hoogte van 1640 meter moeten klimmen om in Spanje te komen. Met name de laatste 15 km waren erg zwaar, constant klimmen en dan 7-8-9%.
Heel opvallend was het verschil in landschap, in Frankrijk zijn de weiden groen en zijn overal loofbossen, in Spanje waren het kale rotsen en puinhellingen.
Bovenop de Col de Somport ligt de grens Frankrijk-Spanje. In Spanje was het voor ons alleen maar dalen, totdat wij 35 km verder in Jaca aankwamen. Hier hebben wij een Albergue gevonden, welke alleen voor Peregrinos del Camino de Santiago bestemd zijn. De receptioniste vertelde ons dat voor 7 euro per persoon konden slapen, wij kregen kamer 103 en 104. Wij blij voor zo'n prijs allebei een aparte kamer. Toen wij boven aankwamen was het toch iets anders, wij hadden ieder een slaapbank op een grote kamer, de slaapbank hadden wel onze nummers, 103 en 104.
Morgen vertrekken wij richting Puente La Reina (in de buurt van Pamplona. Onderweg zullen wij na zo'n tachtig-negentig km een refugio (albergue) zoeken.

gegroet.

p.s. Maarten, hoe is met je examens gegaan, als je slaagt noem ik je voortaan, Magic M.
Ik heb ook gelezen dat de sponsoracties voor beide doelen, de kinderboerderij en de tandem voor Visio goed lopen, wij zijn daar natuurlijk erg trots op, dan fietsen wij ons zelf niet voor niets dagelijks in het zweet.

• 19 Mei 2006 - 18:51

Peter En Carlotte Van Venrooij & Kids:

ola mannen.

Het gaat geweldig met jullie zo te lezen. We volgen jullie elke dag. Ga zo door. Groeten uit Berghem

• 19 Mei 2006 - 19:11

Gerry En Piet Schreven:

Beste Theo en Johan,

We genieten van jullie verslag.
    Knap hoor met die bepakking de Somport op.

Gaan jullie ook kijken naar al die ooievaarsnesten op alle kerken en torens?

Wij wensen je nog een mooie tocht. Met of zonder regen het blijft speciaal.

Niet te snel gaan en bij prachtige historische plaatsen toch even kijken.

De tocht gaat toch snel genoeg en voor je het weet is het voorbij en dat is heel jammer.

Daar spreken we elkaar over als je weer terug bent.

nog een mooie tocht en tot mails.

Gerry.

• 19 Mei 2006 - 19:53

Monique Stevens:

He Johannes en Theo,

Mooi om jullie belevenissen te lezen, toch wel handig internet :)
    Lijkt me wel super zwaar, toch iets anders als een vierdaagse lopen, wat ik al erg zwaar vond. Maar als ik het zo lees, ben ik wel jaloers.. overnachten in een kasteel en alle mooie dingen die jullie zien. Wellicht over een jaar of 30 dat ik het ook ga proberen. Moet ik wel wat vaker weer met je fietsen johan!

Succes en veel genieten!

groeten Monique

• 19 Mei 2006 - 19:59

Willem & Debbie:

Alweer een grens gepaseerd gefeliciteerd.Nauw shopi als je thuis komt laat maar eens zien wat je kunt.Nog veel fietsplezier de groeten.

• 19 Mei 2006 - 21:30

Wim & Franka:

Iedere keer weer even op de computer kijken of er weer een berichtje van jullie is. Ze worden allemaal uitgeprint en per "speciale post" naar jullie Moeder en Han verzonden. Ze lezen jullie verhalen met veel interesse en jullie krijgen dan ook de hartelijke groeten vanuit Beneden-Leeuwen.

• 20 Mei 2006 - 00:23

Willie Van Doornik:

He Johan (en Theo)
    Hier in Hoaren is het buurtvoetbal begonnen en ik ben net thuis van de bardienst. Het is droog gebleven vanavond terwijl het de hele dag heeft geregend hierzo. Dus dat is mooi man. Met de fietsclub "de Herberg" gaan we op hemelvaartsdag naar Winterwijk een rit fietsen. We zijn benieuwd hoe sterk je bent als je terug bent Johan. Snot voor de ogen of vooral trots op jullie prestatie. En dat mag ook. Succes in Spanje en we blijven jullie volgen.
    Groet WvD en HerBerg

• 20 Mei 2006 - 06:19

Rob:

Goed zo broertjes, door blijven pakken. Zonder moeite geen vreugd zullen we maar zeggen. De stemming blijft er goed in zitten. De training blijkt nu duidelijk zijn vruchten af te werpen, want het lijkt wel of jullie als een paar diesels maar door blijven stomen. Heel frankrijk al door. Maken jullie nog een rondje via Tsjechie?

• 20 Mei 2006 - 08:28

Ies Rinkel:

zet hem op, nu Spanje overwinnen. Wij komen jullie volgende week achterna naar Spanje (ja, ja... wel met de auto en niet naar S de C.). Un viaje agradable!!!

• 20 Mei 2006 - 15:31

Frans En Anja Boeijen:

Heel leuk om jullie verhalen te lezen. Het gaat goed zo te zien. Wel jammer van de regen af en toe, maar die hebben wij ook. Ik hoop dat wij hier en jullie daar mooi weer krijgen, want wij gaan kamperen. En niet te heet, want dat lijkt me ook zwaar fietsen. Ga zo door en tot ziens. Groetjes vanuit de Koolwijk.

• 20 Mei 2006 - 16:45

Gerrit En Erna:

Het wordt echt zwaar he?! Volhouden mannen. Jullie hebben wel iedere keer (GELUK!)mooie slaapplaatsen, leuke ontmoetingen, kortom een goeie reis.Het lijkt me ook gezellig zo samen.
    Veel succes nog op de steile klim naar Santiago; wij gaan er ook vandoor, weekje naar het regenachtige zeeland. Groetjes.

• 20 Mei 2006 - 18:10

Willemien:

Chapeau heren, alweer een grens gepasseerd.
    Een sterk stukje wilskracht van jullie beiden maar 1 in het bijzonder!!
    Ga zo door en veel plezier,, groetjes.

• 20 Mei 2006 - 19:38

Lilian En Henk:

Wij vinden het een echte sportieve prestatie, petje af in 19 dagen naar Spanje fietsen. Het weer werkt ook nog niet altijd mee, wij doen het jullie niet na. Geweldig !!!! nog veel succes met de volgende kilometers.
    Veel groeten uit Schinveld.

• 20 Mei 2006 - 20:38

Toine En Natasa Cruijsen:

ola peregrino's,

super gedaan mannen, al in Jacca!! Schandalig dat ik als ex-pelgrim niet vaker jullie website bezoek echter vandaag klote weer in Nederland en met buurtvoetbal heb ik niets dus eens rustig jullie verslagen bestudeert! Indrukwekkend hoe jullie dit doen en welke gastvrijheid jullie genieten, dat moet toch wat met je doen!! Kon je overigens in Vezelay tot bij de basiliek blijven fietsen? Kan me de verschillen in droogte en landschap tussen Frankrijk en Spanje ook nog goed herrineren. Dit wort straks nog erger als je van de Rioja streek in Castillië (Spaanse hoogvlakte) komt. Heb destijds erg van Pamplona genoten maar dat laten jullie waarschijnlijk links liggen? Puenta de la Reina is mooi en heeft een indrukwekkende 900 jaar oude brug die destijds door de koningin speciaal voor pelgrims (dus voor jullie) is aangelegd. Ik raad jullie aan om in Spanje regelmatig de kerken en kathedralen langs de camino te bezoeken, indrukwekkend. Een absolute aanrader krijgen jullie over 2a 3 dagen bij de kathedraal van Santo Domingo de Calzada met een levende kip en haan in de kerk (leuke pelgrimslegende hoort hierbij) en als 2e het puur romaanse kerkje in Fromista. Maar doe vooral zoals het jullie uitkomt en gegeven wordt. Hou vol mannen en succes met de belimmingen in Asturias.

groeten uit Hernen