Hautes Pyrenees - Reisverslag uit Maubourguet, Frankrijk van Theo en Johan Dijk - WaarBenJij.nu Hautes Pyrenees - Reisverslag uit Maubourguet, Frankrijk van Theo en Johan Dijk - WaarBenJij.nu

Hautes Pyrenees

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Johan

17 Mei 2006 | Frankrijk, Maubourguet

Eergisteren heb ik een verslag gestuurd met de bedoeling enkele foto's bij te plaatsen. Helaas ivm een computerstoring lukte dit niet. Ik probeer dit alsnog.
Maandagavond 15 mei moesten de gastheer en de gastvrouw van de gite van Buzenac-Bas, Jos en Veronica Hilgersom weg, dus Johan en ik hadden de hoeve voor ons zelf. Veronica had voor ons een uitstekende maaltijd bereid, dus wij kwamen niets tekort. De volgende morgen vroeg op, lekker ontbeten, maar plotseling begon het te regenen, wij besloten de bui af te wachten en dan pas te vertrekken. Rond half tien werd het droog en wij vertrokken na afscheid genomen te hebben. Het werd toen zonniger en het bleef zomers. Via Cahors, waar wij een plek aan de rivier uitzochten voor ons middageten, kwamen wij rond half vijf aan in Lectoure. In onze routebeschrijving stond dat daar een camping was met chalets. Wij naar de receptie van de camping, in gebrekkig frans gevraagd naar een place de dormir. Vroeg de juffrouw van de receptie of wij Nederlanders waren. Uitgelegd dat wij op zoek waren naar een slaapplaats. Vertelde de dame, Janet heet zij, dat de camping gesloten was en dat wij ergens anders moesten slapen. Toen zij ons aankeek en ons zo afgemat zag zitten ging zij naar de directeur en vroeg of er voor twee Hollandese pelgrims geen slaapplaats was. Even later kwam zij met een sleutel van een huisje, wij hoefden alleen het tarief van fietsers te betalen en konden zo de nacht op die camping, Lac des 3 Vallees, doorbrengen. Alle lof voor Groningse Janet.
Vanmorgen 17 mei zijn wij rond acht uur vertrokken uit Lectoure, richting Montesquiou. Vandaag was het een heel warme dag, 30 graden. Veel drinken (limonade)is een must. De route loopt volgens planning, na vandaag hebben wij 17 dagen gereden en 1700 kilometers erop zitten.
Wij zijn vandaag gearriveerd in de Hautes Pyrenees, dat zegt wat. Het zijn de voorlopers van de Pyreneen, die wij morgen hopen te bereiken. Het terrein wordt bergachtiger, de natuur is en blijft mooi, veel akkerbouw, koren, druiven, mais. Opvallend was dat wij gisteren wel dertig-veertig wandelaars gezien en ontmoet hebben.
Vandaag hebben wij er geen een gezien. Maar ja de Camino begint pas in Spanje. Morgen hopen wij aan te komen in Oleron-Ste. Marie.
Dan sluiten wij ons tweede reisboekje af, dan beginnen wij met ons derde en laatste routeboekje, dan steken wij de Pyreneen over en vrijdag begint pas echt de
El Camino de Santiago.
Nu zijn wij neergestreken in 'Maison Bel-Air' bij mevrouw Leila Baker in Maubourguet.
Heel toevallig troffen wij daar twee Limburgers, Henk en Paul, die wij ook al ontmoet hadden in Rocamadour.
Gezellig samen naar de Pizzeria, bij Leila voor Henk drie eieren bestelt voor het ontbijt en dan samen naar de champions wedstrijd Arsenal-Barcelona gekeken.

au revoir.

• 18 Mei 2006 - 07:56

Fam. Luttikholt:

Hallo Theo en Johan,

Namens mijn ouders, Bennie en Thea Luttikholt (Beltrum) mag ik jullie de groeten doen en nog veel succes wensen met het laatste deel van de reis. Met veel belangstelling lezen ze jullie verslagen die ik voor ze uitprint. Het is leuk om te lezen hoe het jullie vergaat.
    De groeten uit Beltrum en zet hem op vor het laatste deel van jullie reis.

Fam. Luttikholt
    Beltrum

• 18 Mei 2006 - 11:50

Frans, Ans:

Met de pyreneeen in zicht, gaat de reis voorspoedig. Prachtige herkenbare verhalen. Zorg inderdaad voor voldoende drinken onderweg. Er komen stukken dat water niet zomaar voorhanden is.En zoals je al bemerkt hebt is dit DE voornaamste levensbehoefte tijdens de fietstocht. Je zult inderdaad vanaf nu meer voetgangers gaan zien en zal het Bon Camino veelvuldig over de lippen gaan. Vanuit Schijndel een Bon Camino.

• 18 Mei 2006 - 12:18

Tonny:

Theo en Johan,
    Al ruim 1700 km gefietst, 'n hele prestatie, nog 1000 te gaan. Deze duizend zullen door het bergachtige gebied niet de makkelijkste worden, maar misschien wel de mooiste. Geniet ervan en neem op tijd je rust en drankje.
    Veel plezier en succes,
    groet,
    Tonny

• 18 Mei 2006 - 12:30

Margo Timmermans:

theo ik hoop dat alles goed blijft gaan voor jullie!
    Ik vind het onwijs kanp wat jullie doen. ik heb niet eens een fiets , laat staan dat ik zo'n eind ga fietsen.

groeten margo Timmermans

• 18 Mei 2006 - 15:48

Jacques:

Theo en Johan,
    Het schiet al aardig op. Ik zie dat jullie in Lectoure geslapen hebben. Dat is een mooi plaatsje met een wat vreemde katedraal. Je vraagt je af wat zo'n monstrum in zo'n plaatsje doet. Laten we hopen dat jullie goed fietsweer hebben bij de oversteek van de Pyreneeën.
    De groeten uit Oss en van de gelijknamige Gemeente.

• 19 Mei 2006 - 06:40

Joyce:

hai hai

pfff, moet e rniet aan denken, 1700 km fietsen zeg, petje af heren.
    in herpen is ook alles oke, beetje nat nu, hihi, goed voor het gras he.
    Het veulen is echt heel gaaf theo, zo ontzettend leuk stout, ondeugend, als ik met die watertonnetjes loop, dan komt hij me zowat aanvallen, uitdagen om te spelen. Volgens mij denkt hij dat hij al een hele grote stoere hengst is hihi.
    met alle andere paarden gaat ook alles goed hoor.
    dit was ff een kleine update van de manege hihi.

nou mannen, nog ff doortrappen en bedankt voor de leuke verslagen, fijn om alles vanuit schaijk te kunnen volgen, de omgeving lijkt me prachtig.
    geniet ervan.

groeten uit schaijk

• 19 Mei 2006 - 10:54

Jantje Hebers:

hoi theo en johan
    Nog heel veel fiets plezier Wim zit je op de hielen.Als je Wim wilt volgen is het www.amstenradesantiago.web-log.nl groetjes Jantje

• 19 Mei 2006 - 17:22

Ingeborg En Jack:

Hoi bikkels,

Ik blijf met verbazing jullie verslag lezen..wat een geweldige prestatie zetten jullie allebei neer. En nu de laatste etappe in Spanje..het is erg leuk om te lezen hoeveel verschillende mensen jullie al hebben ontmoet onderweg en hoeveel hulp jullie krijgen aangeboden..hier gaat alles goed..ga zo door en geniet er van..groetjes Jack en Ingeborg

• 19 Mei 2006 - 17:52

Jan & Francine:

Hoi Theo en Johan
    Mooie verhalen en foto's en zo te zien nog geen centje pijn. Wel lastig als je denkt dat je er bent en dan nog een tijdje rond moet fietsen voor een slaapplaats. Knappe prestatie van jullie en nog even volhouden! Veel plezier en geniet van het landschap, dan genieten wij met jullie mee.