Shopi - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Theo en Johan Dijk - WaarBenJij.nu Shopi - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Theo en Johan Dijk - WaarBenJij.nu

Shopi

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Johan

15 Mei 2006 | Frankrijk, Parijs

Bijna iedereen bij ons in de buurt kent Nijmeegs Jopie; wij hebben een variant ontdekt, namelijk Bergharens Shopi. (zie foto).
Dit is het prototype van een huisvader, die de was doet, kookt, boodschappen haalt. Dat moet je wel als je vijf weken op je eigen aangewezen bent.
Buiten goed voor ons zelf zorgen, fietsen wij ook nog: zaterdagmorgen hebben wij in de regen afscheid genomen van de familie Kooijman van het kasteel Domaine de Bellefond in Lagrauliere. Het was een bijzondere overnachting in een kasteel met een heerlijk diner. (Wie daar in de buurt komt een echte aanrader). Ook namen wij afscheid van de familie Nijssen uit Veldhoven, die daar ook logeerde en zo vriendelijk was om overtollige bagage mee naar Nederland terug te nemen. Al met al een verblijf om nooit te vergeten.
Na het vertrek hebben wij nog ongeveer drie uur in de regen gefietst, toen klaarde het op en tot nu toe hebben wij stralend weer gehad.
Het route-boekje is niet altijd gemakkelijk in gebruik, in Brive reden wij 10 km om en wat denk je komen wij Henk en Jaap weer tegen, even kletsen en toen echt afscheid genomen.
Na diverse heuvels, en steile klimmen, o.a. bij Turenne schitterend vergezicht van het plaatsje en de natuur, kwamen wij die avond rond 6 uur aan in Roc-Amadour.
Wij vonden daar een hotel op nog geen kilometer afstand van Roc-Amadour.
Wij hadden besloten daar twee nachten te blijven, dus de zondag (14 mei) was voor ons de eerste rustdag. Wij zaten nu rond de 1400 km, dus over de helft.
Bij een reisverslag hoort natuurlijk het verslag van een rustdag; wij hebben de fietsen zaterdagavond in de garage gezet en zondag geen fiets aangeraakt. s'morgens om 9 uur opstaan, ontbijten, even de was doen, drogen en ophangen.
Toen alles klaar was zijn wij rond 11.00 uur wandelend naar Rocamadour gegaan. Vanaf het hotel waar wij zaten konden wij Rocomadour schitterend zien liggen. het is ook een fantastische stad, wij zijn blij dat wij bij deze stad een rustdag ingepland hebben.
Het was stralend weer, gelukkig nog niet echt druk met toeristen, schitterende gebouwen, diverse kapels, de kerk en het kasteel. Ook hebben wij 'de chemin de croix' (kruisweg) gelopen. Ook de stempel voor onze kaart hebben wij in de kapel gekregen, je hebt gelijk Ans: echt een hele mooie.
Ook hebben wij nog genoten van een aantal Valken die over het dal vlogen.
Om 16.00 uur zijn wij op een terrasje gaan zitten en hebben enkele 1/2 liters gedronken. Wij dachten vandaag kan het, morgenvroeg om half zeven moeten wij weer aan de bak.
Vandaag (maandaag 15 mei) zijn wij vanuit Rocamadour vertrokken richting Moissac.
Het was vandaag een prachtige fietsdag, je kunt aan de natuur hier in de Dordogne merken, dat het landschap anders wordt, rotsiger, droger, niet zo groen en bosrijk als in de Limousin.
Wij hebben aardig door kunnen fietsen, in Cahors hebben wij langs de rivier gegeten, wij hebben zeker anderhalf uur moeten zoeken voordat wij uit Cahors weer op de goede route zaten. In de steden valt het niet altijd mee om met je fiets op de goede route te blijven.
Wij hebben nu op ongeveer 30 km van Moissac, in Castelnau een gite kunnen huren. Weer bij een Nederlands echtpaar (fam. Hilgersom in Buzenac-Bas)werden wij heel vriendelijk ontvangen.
Morgen vertrekken wij richting Moissac en dan richting Montesquiou.

de groeten van ons.

p.s. Oom Rien wel blijven oefenen voor dat jeu-de bouilletoernooi, wij hebben hier nog aan een toernooitje meegedaan. zie foto

• 15 Mei 2006 - 19:03

Han En Marijke Van Den Berg:

Hoi Theo en Johan!

Geweldig wat jullie doen en meemaken. Han weet precies wat jullie meemaken en natuurlijk blijven we alles volgen!

Nog veel fietsplezier samen en natuurlijk mooi weer! Groetjs Han en Marijke

• 15 Mei 2006 - 21:25

John En Henriëtte:

Hoi Theo en Johan
    De kilometers beginnen nu te minderen maar misschien dat het fietsen nu zwaarder wordt. We volgen je reisverslag natuurlijk van dag tot dag en horen ook nog van de buren wat jullie allemaal mee (kunnen) maken. Nog veel fietsplezier mannen en geniet ervan !!!!

• 16 Mei 2006 - 15:46

Willemien:

Fijn voor julllie dat jullie zo'n prettige rustdag gehad hebben. De halve liters zijn jullie van harte gegund maar zijn ze niet te lang in het lichaam blijven zitten? 2 berichten over Shopi en een beloofde foto die ik niet kan vinden? Ga jij 's avonds zo laat nog op pad? Moet je dan al niet liggen te rusten? Ik wil die foto toch wel zien van de Bergharense Jopie!!!

• 16 Mei 2006 - 15:49

Lilian En Henk:

Ja dat zijn echt mooie verhalen om te volgen. De foto van de Shopi is waarschijnlijk nog niet door de cencuur geweest? Deze pelgrimstocht bereikt toch meerdere doelen. Veel succes met de nog af te leggen kilometers!!!
    groetjes uit Schinveld

• 16 Mei 2006 - 17:51

Franka:

Fijn om te lezen dat het zo goed met jullie gaat.
    Ik heb ook al gezocht naar de Bergharense Shopi!!
    Johan, je bent zeker bang dat je thuis niet meer onder het huishouden uit komt als Mia de foto ziet?

Fiets ze.... en de groeten, ook van Wim

• 17 Mei 2006 - 17:16

Frans En Ans:

De Spaanse grens komt in zicht. Gaan jullie via St Jean P. de Pord? Ook dit is een prachtig vestingsstadje, waar ook een Hollandse refugio is. Er staat ter herkenning een rugzak buiten. Veel fietsplezier en bonne camino. Deze uitspraak ga je de komende tijd vaak horen.