Limousin - Reisverslag uit Lagraulière, Frankrijk van Theo en Johan Dijk - WaarBenJij.nu Limousin - Reisverslag uit Lagraulière, Frankrijk van Theo en Johan Dijk - WaarBenJij.nu

Limousin

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Johan

12 Mei 2006 | Frankrijk, Lagraulière

Bij het woord Limousin denken de meeste Nederlanders aan een grote auto, wij niet, wij worden niet in een grote auto naar St. Jacques de Compostelle gebracht. Wij zitten voor over het stuur gebogen, steile klimmen, door zo nu en dan regen, maar meestal door prachtig weer.
Limousin is ook het ras van een franse vleeskoe, gisteravond hebben wij het vlees ons goed laten smaken.
Maar Limousin is ook de streek waar wij al dagen door rijden. ( Op de foto een stel limousins in de Limousin.)
Even het reisverslag weer oppikken; woensdag 10 mei zijn we wat later uit La Chatelet-en-Berry vertrokken, nadat de eigenaar ons op de foto had gezet voor het plakboek voor Les Amis de St. Jacques zijn we richting La Souterraine gefietst. Goed fietsweer, constant klimmen en dalen. Het vinden van een slaapplaats valt niet mee, tegen vier uur op een camping geïnformeerd, hadden wel een stacaravan, maar daar was geen water/gas in de caravan, geen winkeltje op het terrein, dus deze plek viel af.In het volgende plaatsje (Crozant) geen plaats op de camping. Het huis voor pelgrims in het dorpje was die dag gesloten.
Verder gereden naar L'Aumone,(net voor La Souterraine),daar een hele mooie en nette Chambre d'hote gevonden. Een goed bed en een goed ontbijt.
De volgende morgen in lekker weer, gefietst naar St. Leonard-de Noblat.
Onderweg lekker gegeten en rond vier uur hadden we bij het eerste adres al geluk voor een slaapplaats. Bij een oudere heer en mevrouw konden wij de nacht doorbrengen.
Die avond nog gewandeld in het oude pittoreske stadje St.Leonard, lekker gegeten.
Vanmorgen vroeg om acht uur weer op de fiets, en vertrokken naar Rocamadour. We besloten om halverwege ergens te overnachten en de volgende dag die etappe af te maken. Wij zijn nu in Lagrauliere, zo'n 90 km van Rocamadour. In totaal hebben nu ongeveer 1300 km gefietst, dus morgen in Rocamadour zijn wij op de helft.
Onderweg zijn wij tot drie keer toe de zelfde pelgrimsgangers tegen gekomen. Even leuk met elkaar gekletst, de heren Henk Schoon (pastoor) en Jaap Zalm (de broer van Gerrit) kwamen uit Enkhuizen en willen de tocht naar Santiago in twee vakanties doen.
Nu hebben we een zeer uitzonderlijke slaapplaats gevonden in Lagrauliere, een heus kasteel. In Domaine de Bellefond runnen een Nederlands echtpaar, de familie Kooijman, een chambres et table d'hotes; toen ik vertelde dat wij voor twee goede doelen fietsten en dat wij regelmatig een reisverslag zouden mailen, mocht ik gebruik maken van de computer. Daarnaast mochten wij gratis mee dineren, de kosten daarvan schonk de familie aan de goede doelen; een hartstikke mooi gebaar.

P.s. wat een mooie reakties, fijn dat jullie zo meeleven.
Collega's van IB, hartstikke tof;
Wim, vanavond nog een nachtje langs Jantje slapen en dan morgen er tegenaan, het is prachtig, geniet ervan.
Pieter, hou de boel recht en nog twee weken ertegen aan, dan pakken we samen een pilsje.
Janneke, dit is echt een reis voor jou, al die oude culturen en steden, jammergenoeg hebben wij er te weinig tijd voor.
Maarten, nog even flink door leren en dan volgende week succes met je examen.

• 12 Mei 2006 - 17:52

Geert En Janneke:

Hoi reizigers!
    Als wij alles zo lezen (we kijken elke dag minstens een keer op de site) denken we: dat willen we ook eens doen! Gelukkig dat alles, op een paar kleine dingetjes na, allemaal zo voorspoedig verloopt! Het weer ziet er op de foto's stralend uit, en jullie trouwens ook! De foto's maken deze site helemaal af, erg leuk om te bekijken!
    Veel succes en plezier de tweede helft van de tocht!
    Liefs,

• 12 Mei 2006 - 18:07

Hans En Gerardi:

Hallo pelgrimgangers,
    Met veel plezier lezen wij jullie reisverslagen. Erg leuk om de fietsstocht op deze manier te volgen. We wensen jullie veel succes met de tweede helft van de fietstocht.
    Groeten Hans en Gerardi.

• 12 Mei 2006 - 21:34

Lilian En Henk:

Nou wij vinden de foto's ook prachtig, en de frisse moed hoe jullie hier vertrokken zijn steekt toch wel een beetje.
    Ik ben al geregeld met de fiets naar het werk gegaan ( 2.5km ) dat is toch echt niks t.o.v. jullie 2700 km. Hele mooie verhalen en wij zijn blij dat we jullie de eerste nacht in ons midden hebben mogen hebben. Veel succes en bijna op de helft. Geniet van de mooie uitzichten, het valt een beetje tegen dat zelfs slaapplaatsen gesloten zijn vreemd. Nogmaals heel veel plezier wensen wij jullie vanuit schinveld.

• 12 Mei 2006 - 21:39

Yutine:

Beste Theo en Johan,
    Eindelijk kan ik jullie nu ook volgen!! (na een crash van mijn computer en een korte inhaalrace van 1300 km)
    Op het moment dat ik dit schrijf liggen jullie vermoedelijk al op 1 oor. Dromen over de mooie tocht die al geweest is en die nog komen gaat. Ik wens jullie een hele goede tweede helft van de tocht en zal deze met veel respect en bewondering volgen.
    -Theo. Hier is alles onder controle en ik ben heeeel trots op je.

• 13 Mei 2006 - 17:00

Willy Van De Camp:

Beste Theo en Johan,
    Regelmatig raadpleeg ik jullie site om op de hoogte te blijven over het verloop van jullie fietstocht naar Santiago de Compostella.
    Tijd om nu maar eens per mail te reageren.
    Het lijkt mij geweldig om een maand lang onderweg te zijn per fiets,van de natuur te kunnen genieten, zoveel verschillende mensen te ontmoeten en dat alles ook nog eens voor twee goede doelen.
    In het reisverslag van 12 mei lees ik dat de volgende halte Rocamadour is.
    Ik begrijp uit de verslagen dat jullie weinig tijd hebben om de monumenten die jullie onderweg tegenkomen te bekijken maar neem nu maar even tijd om dit prachtige pelgrimsoord te bezoeken. Het is zeer de moeite waard om af te dalen naar deze stad en de prachtige monumentale gebouwen te bekijken.
    Het vinden van een slaapgelegenheid in deze plaats zal denk ik geen probleem zijn.
    Ik wens jullie veel succes en plezier op de tweede helft van jullie pelgrimstocht.
    Met belangstelling zal ik het verloop ervan blijven volgen via jullie reisverslagen, compleet met foto's.

• 13 Mei 2006 - 18:56

Michel En Angela Van Schaijk:

Hoi Theo en Johan,
    Op het werk kijk ik iedere ochtend even op de site of er weer een nieuw verslag op staat, het is intussen een soort verslaving aan het worden.
    Als jullie dit bericht lezen hebben jullie de helft van de tocht erop zitten,super.
    Mannen,de andere helft gaat ook lukken.
    Succes en groeten vanuit de Koolwijk
    Ook namens ons pap en mam

Michel en Angela van Schaijk

• 13 Mei 2006 - 21:30

Stephan Van Wagenberg:

Hallo Theo en johan, leuk om jullie verslag elke dag even te lezen. Gisteren een telefoontje van Trek gekregen om een paar dagen naar Frankrijk te gaan. Wat chateaus te gaan bezoeken(op de fiets)en een wijntje te drinken.We rijden morgen vroeg weg naar een klein plaatje bij Blois 700km vanaf Overasselt. Goed om te lezen dat jullie zo goed opschieten. Veel succes en fietsplezier!! Groeten Stephan en Sjan van Wagenberg.

• 14 Mei 2006 - 09:09

Joyce En Willy:

heej luitjes

volgens mij zitten jullie nu zo ongeveer op de helft, super joh.
    heel leuk om de verslagen te lezen en aan de foto;s te zien is het er echt prachtig, geniet ervan.

nog ff doortrappen

gr vanuit een zonovergoten schaijk

• 14 Mei 2006 - 11:07

John En Ilse:

Hallo heren, weer leuk om jullie verhalen te lezen. Het gaat de goede kant op en bijna op de helft van jullie reis. Nog veel succes en rust vandaag nog lekker uit zodat jullie morgen weer fris van start kunnen gaan. John en Ilse

• 14 Mei 2006 - 12:24

Willemien:

vandaag voor jullie weer een rustdag neem ik aan.
    Fijn om jullie (jouw) verslag(en) zo te lezen.
    Johan mag ook wel wat vertellen mag je zeggen tegen hem. Als hij niet kan tikken kan jij het nog altijd voor hem doen!!!
    Veel succes verder en tot het volgende bericht.groetjes van allemaal hier.

• 14 Mei 2006 - 13:04

Frans En Ans:

Het kriebelt. Wat is er veel herkenbaar. Vooral het stuk dat jullie nu fietsen is voor mij heel bijzonder. De Rocomadour. Een geweldige bedevaartsplaats. Prachtig gelegen boven op een bergtop. Zwaar om er naatr toe te fietsen. Zeker met bepakking. Als je er bent, wordt je meteen beloond.Hier moet je zeker een stempel vragen. Deze is uitzonderlijk mooi. Veel succes, in gedachten reize we mee. Groetjes Frans en Ans van Alebeek

• 14 Mei 2006 - 13:39

Piet En Gerry Schreven:

Hallo Johan en Theo.
    Wij volgen jullie bijna elke dag. Op dit moment zondagmiddag hed ik de landkaart erbij liggen waar jullie precies zijn.
    Het roept ook weer herinneringen op toen wij ook met deze tocht bezig waren.

Wij wensen jullie een verdere voorspoedige reis.

Groetjes Piet en Gerry.

• 14 Mei 2006 - 15:24

Ad Van De Leijgraaf:

Beste Theo en Johan. Nu jullie bijna op de helft zijn van jullie pelgrimstocht komt nu de 2e tussenstand van de sponsoractie tandem: € 1.934,-- (stand per 15 mei06). Ook dit ziet er dus veelbelovend uit. Veel succes en plezier met de 2e helft.

• 14 Mei 2006 - 20:07

Gerrit En Erna:

Hoi Theo, Johan. Na een aantal reisbeschrijvingen is het leuk te lezen dat jullie verhalen uitwisselen met andere pelgrims. Dit is de èchte reis (naast natuurlijk de sponsortrip, die overigens al goed opgebracht heeft, zo lazen wij). Wij wensen jullie veel succes bij de tweede helft.

• 14 Mei 2006 - 21:00

Maarten D,.:

hey doris eindexames komen goed, maakt je niet dik en fiets maar gewoon door . gr maarten

• 15 Mei 2006 - 11:06

De Kranten Man:

heu theo en johan hiervanuit de kolluk veel groeten kei goed dat julie zo ver fietsen
    Tonn Wittenberg

• 15 Mei 2006 - 12:09

Piet Van Toor:

Theo en Johan,
    Ik ken eerstgenoemde wat beter vanuit de voetballerij en toen was je al een doorbijter Theo, dus jullie gaan deze klus samen klaren.
    Als ik de sfeervolle reisverslagen lees en de foto's bekijk, lijkt me deze reis niet alleen zwaar maar ook heel mooi.
    Veel succes allebei.

Piet en Gerda van Toor.

• 02 Juni 2006 - 15:09

Arnold/veldhoven:

Arnold/Joek/Lagrauliere
    Jullie website alvast globaal doorgenomen.
    Proficiat!!!!!!!!!!
    Wij hebben Tossa/Barcelona/Sitges gehad,maar wel in luxe!!
    (tel. nr. 040-2534880)
    Mijn emailadres is: anijssen@planet.nl
    Type ook even jullie bank/gironummer van het goede doel.Ook een tel.nr.
    Zodra ik een beetje in de beurt kom, bel ik jullie.
    Jullie kunnen mij mailen of bellen.
    Groeten, Arnold

• 02 Juni 2006 - 15:37

Arnold, Veldhoven:

Mijn eerder ingetypte reaktie kwam blijkbaar niet door.
    Proficiat!!!

Mijn tel nr. 040-2534880
    mail anijssen@planet.nl

Jullie "teveelbagage"
    komt richting Oss/Herpen
    zodra ik daar kom.
    Jullie kunnen mij uiteraard bellen
    Mooie foto uit Lagrauliere!
    We spreken elkaar nog,
    Groeten, Arnold / Joek