nog vijf weken - Reisverslag uit Koolwijk, Nederland van Theo en Johan Dijk - WaarBenJij.nu nog vijf weken - Reisverslag uit Koolwijk, Nederland van Theo en Johan Dijk - WaarBenJij.nu

nog vijf weken

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Johan

26 Maart 2006 | Nederland, Koolwijk

Zoals beloofd wil ik nu iets vertellen over de historie van Santiago de Compostella, een stad in Galicië, het Keltenland ten noorden van Portugal.
Sant Iago betekent Heilige Jacobus en Compostella is een verbastering van "Campus Stellae"-veld der sterren. Er is een legende die het volgende zegt: Door koning Herodes werd in Jurazalem apostel Jacobus onthoofd. Hij werd door vrienden in een bootje gelegd en gebracht naar Spanje, waar hij op een geheime plaats werd begraven.Eeuwen later,in 813 werd het graf gevonden doordat een oplichtende ster het veld aangaf waar het graf verborgen was. Vanwege het licht wat deze ster verspreidde werd deze plaats "sterrenveld" ofwel Compostela genoemd.
Ter ere van Jacobus verrees een kerk en een stad: Santiago de Compostella, vrij vertaald sterrenveld van Sint Jacobus.
Niet alleen Santiago de Compostella had een grote aantrekkingskracht op de vele pelgrims, ook een klein plaatsje aan de westkust net achter Santiago trok vele pelgrims. Bij dit plaatsje -Finisterre- wat letterlijk betekent het einde van de wereld, hield voor de middeleeuwse mens de wereld op. Hier was het lichaam van Jacobus komen aandrijven. Vele pelgrims in de middeleeuwen dachten dat achter deze onbegrensde einder het paradijs lag.
Genoeg verteld over de historie, wij gaan er vanuit dat Santiago de Compostella voor ons niet het einde is maar ons wel een paradijselijk gevoel zal geven. Wij zijn zeer benieuwd wat deze monstertocht ons zal brengen;welke mensen ontmoeten wij, tegen welke cultuurinvloeden lopen (fietsen)wij aan, welke ontberingen zullen wij moeten doen om deze uitdaging tot een goed einde te brengen.
Afgelopen week kreeg ik van Jannie alvast een steen die ik bij Cruz del Ferro(een simpel ijzeren kruis vlak voor Santiago) moet neergooien. Pelgrims behoren nl een meegebrachte steen op een enorme bult te gooien om zodoende een zware last van zich af te gooien.
Johan en ik zullen in ieder geval de komende weken gebruiken om optimaal op 30 april te kunnen vertrekken.
Volgende week meer over de goede doelen waarvoor wij gaan fietsen.

• 27 Maart 2006 - 06:50

Rob:

Het is uiteindelijk de beloning die de inspanning de moeite waard maakt. Geen haastige greep naar snelle voldoening, maar daadwe(r)kelijk zwoegen om te bereiken, om te overwinnen. Veel succes. Ik volg het vanuit CZ

• 30 Maart 2006 - 07:28

Frans Dielissen:

Beste Theo en Johan,
    Keimooie site.
    Op die andere kon ik jullie eigenlijk niet vinden.Deze is echt perfect.
    Veel succes. Ik blijf jullie volgen.
    MVGroeten
    Frans Dielissen (vader van Karen)